Tuesday, March 24, 2009

prima facie case?

pagi tadi aku pegi tengok mock trial kat Mahkamah Moot, Perpustakaan Tun Seri Lanang, UKM. yang ni kawan aku punye mock trial. just untuk tengok camane diorang conduct trial jer. mock yang aku punye hari ahad nih, 29/3/2009. sepatutnya 1 April, tapi di awalkan sebab ade masalah judge, judge tak available.

mock trial tadi kes criminal, pasal pemalsuan kad kredit. walaupun pihak pendakwaraya tak berjaya buktikan kes prima facie, tapi agak seronok gak la tengok trial tu. coz ade saksi yang agak blurr, dan tak dapat jawab soalan dengan logik. klaka. aku tergelak, tapi tak boleh nk gelak lebih2. kne control sket. kan dalam court. kne jaga manners. hahahh~

judge yang handle kes tu ade bagi comment & bagitau ape yang pihak pendakwaraya telah 'miss' dalam kes mereka, & ape yang pihak pendakwaraya sepatutnya buat. okay, dari penjelasan judge tu, aku rase semuanya aku (termasuk rakan2 seperjuanganku) dah ade, dah cukup dalam kes kami. tapi aku tak berani la nak cakap yang semua tu dah betul2 cukup ke tak. dan aku pun tak berani nk cakap, yang kitorang dah ade prima facie case. semua tu terpulang pada keputusan hakim. tunggu dan lihat jerlah nnti.
.

No comments: