Monday, May 13, 2013

Langkawi Day 3 : Underwater World

Salam hari Isnin.

Harini nak sambung cerita Langkawi. Ni sambungan dari entri sebelum ni : Island Hopping. Dah sebulan baru aku nak sambung, kan. Adehh...insyaAllah bulan ni aku akan habiskan entry Langkawi ni. Dah berbulan2 dah masih belum selesai lagi entry Langkawi nih. Aduhaii.... -.-



So lepas balik dari island hopping, petangnya kami ke Cenang. Nak ke Langkawi Underwater World. Ada orang cakap boring. Aku pun sebenarnya bukanlah minat sangat benda2 camni. Tapi dah alang2 sampai ke Langkawi ni, apa la salahnya masuk, kan.

Sebelum ke Cenang, kami singgah kat gerai tepi jalan kat Pekan Kuah tu. Apa2 hal kita makan la dulu. Nak try jugak best ke tak makanan kat gerai ni.




 Ni yang kami order. 
Laksa penang (kat situ tulis Laksa Buyung), Cendol & Nasi Lemak.
Sedap ke? 
Errrr...honestly, serius tak sedap! *tak baek aku ni, kan* 
Lenkali takmo dah singgah kat sini. -_-


Dah sampai. :)


 Sila take note waktu beroperasi Langkawi Underwater World ni, ok. 
Last entrance is 6pm. 
Harga tiket is RM28 seorang. 

So jom menjelajah! 


Ikan ape ntah ni. 


Ikan buaya? erk. 


Bangau oh bangau.


Jangan bagi makanan ni kat burung2 ok.


 Skema pulak laki aku nih. -.-


Aku tak tahu apa nama saintifik burung ni. 
Tapi masa kecik2 dulu, burung ni ada kat kampung aku. 
Ada orang bela. Kitorang panggil ayam api kot. Ingat2 lupa. -.- 
Garang jugak. Kadang2 kena kejar time nak pegi sekolah. Hahahh~ 
Teringat time kecik2 dulu, time sekolah dulu2. 


 
Ok, yang ni aku rasa agak unik & kesian. 
Unik sebab tak pernah tengok *camtu unik la?*
Salah satu monyet terkecil di dunia. 
Kesian sebab kitorang tengok monyet ni macam confuse. 
Asyik toleh kanan, toleh kiri, tengok atas, tengok tepi. 
Tak boleh duk diam. 
Tapi kepala jerla tak boleh duk diam. Monyet tu takde gerak pegi mana2 pun.


 Burung kakaktua ni sangat bising!
Terkejut iols. -.-


Dalam ni ada anjing laut. Pun tak boleh duk diam. 
Nak ambik gambar dia pun susah.


 Penguin. 
Encik Suami tengah main2 ngan penguin. 
Oh, penguin ni berenang sangat laju. 
Tak dapat aku nak capture gambar dia berenang.
Semuanya blurr...


 

 Penguin ni jer kot yang paling menarik kat sini. -.-


 Him.


Me. 
hahahahaahhh~ ;D


 In between satu bahagian ke satu bahagian, ada gerai2 camni. 
So sempat la kami beli beberapa fridge magnet. 
Tapi tak digalakkan la beli fridge magnet kat dalam ni. Sebab mahal. 
Aku beli sebab nak fridge magnet "Langkawi Underwater World". 
Baru la ada sentimental value. gituu..ceh.


 Landak laut. 
Landak laut ni bahaya jugak. 
Masa kat Krabi dulu, ada tourist yang kena landak laut kat kaki masa snorkeling. 
Berdarah ler kaki dia. Klik kat ENTRI NI.


 Ni sejenis worm ke? Peliks.


 Epal laut?


 Udang yang teramat kecil.


Erkk..geli iols.


 Eagle sting ray.
Ralit aku duk tengok ikan pari nih berenang. 
Betul2 macam helang.


 Ini ikan jerung.


 Man in black. ;p


Ikan kerapu. 
Serius besar. Goreng pun sodap nih. 


Lepastu kami ke bahagian taman ni, nak tengok memerang. Tapi memerang tu macam garang jer. Macam nak kejar orang yang ada kat depan tu. Ngeri ok. Terus tak jadi nak masuk dekat & ambik gambar. huhuu~

Oh ya. Masa ni kamera dah habis bateri. So terpaksa la guna fon buruk jer untuk ambik gambar. So gambar2 seterusnya memang blurr jerlah. -.-


 Ambik gambar kat jambatan ni jerlah.
Pastu sambung menjelajah kat bahagian dalam.
 

 Oh, ikan jerung ni tokey cat. 
Tergelak2 kami tengok nama ikan jerung nih. Aiyaaa~ ;D


 Ikan pun ada jadik surgeon. 
Jadi, belajarlah rajin2 & jadik surgeon jugak. 
Nanti kang malu kat ikan ni. *wth? ;p*


 Nemo!


 Alahaii....kesian kat obor2 nih. Terbelit2 dah. 
Nape la letak semua dalam 1 tangki. Kan dah terbelit tu. -.-


 Kuda laut. 
First time tengok depan2 camni.


Kedai souvenir lagi. 
Tapi kami tengok2 jerlah. Tak beli ape2 pun.


Actually Underwater World ni takde la best sangat. So so la. Macam takde yang menarik. Peguin tu la kot yang paling menarik kat situ. Kalau yang tak minat benda camni, memang akan rasa boring giler.

Tapi aku takde la rasa boring giler. Ada jugak la yg best. Best sebab boleh tengok macam2 spesis hidupan laut yang kita tak pernah tahu pun kewujudannya. Kadang2 aku sendiri ralit tengok sesetengat spesis yang pelik2. Terutamanya yang kecik2 tu. huhuu~

Lepas dah selesai menjelajah dalam Underwater World ni, kami menuju ke Cenang Mall pulak. Tapi disebabkan fon aku hilang (boleh baca kat entri sebelum ni, KAT SINI), kami terus balik ke hotel. Takde mood dah nak jalan2 lagi.

Malamnya, kami keluar ke Pekan Kuah tu untuk ke CIMB. Lepas tu, kami jalan2 kejap kat gerai2 kat kawasan bank tu. Sempat la beli beberapa fridge magnet (beberapa? banyak kot) dan beberapa helai t-shirt.

Macam biasa, kami mesti beli t-shirt I (nama tempat yang kami pergi). So kalini memang beli t-shirt I Langkawi. Hehee~

Eh? Tadi cakap takde mood sebab fon hilang? Hahahh..

Sebabnya masa tu orang yang pegang fon aku tu dah call fon Encik Suami dan suruh datang ambik fon aku tu kat dia. Alhamdulillah....terus ceria dan bersemangat aku masa tu. 

So malam tu boleh la tidur dengan aman. :)

Next day, kami ke Pulau Payar. Ber-snorkeling lagi. Tunggu next entry yer. 



Thanks for reading. ;)


.

No comments: