Friday, November 16, 2012

Honeymoon @ Krabi (Day 2) : Island hopping Part 1

Salam semua!

Bilakah kali terakhir aku update review hanimun kat Krabi ni? Sebulan yang lepas, kan? Oh ampun...aku takde mood nak update. Sebab gambar terlalu banyak. Nak letak gambar sikit2, macam tak puas hati pulak. And confuse nak letak gambar yang mana satu. Sebab semua gambar pun ada nilai tersendiri *ntah la ape yang aku merepek ni.

So, sebagai penyelesaian, aku bahagikan entry satu hari ni kepada beberapa bahagian. Kalau nak tunggu aku update sekaligus dalam 1 entry, tunggu la berjanggut dulu baru aku mampu update. Kahkahh~

Ok, mari mulakan hari kedua.


Monday, 17.09.2012.

Masa untuk ber-island hopping..!! Yehuuuu~ 

Hati gembira tak terkata. Sebab dah lama duk berangan nak ber-island hopping kat Krabi nih. ;p 



 Suasana pagi. 
Ni pukul 6.30 pagi (waktu Thailand). 
Kalau kat Malaysia, pukul 7.30pagi.


Menuju ke cafe. 
Kecik jer cafe kat sini. 
Yerlah, villa pun ada 9 jer kan. ;) 


Breakfast pertama kami disini. 
+ telur dadar yang tak sempat nak snap.
As mentioned in earlier entry, owner hotel ni Muslim. 
So, no worries pasal halal ke tak breakfast kat sini.


Masa tengah makan tu, van yang ambik kitorang untuk ke pantai dah sampai. Tapi kitorang tetap habiskan makanan tu. Takkan nak tinggalkan pulak. Baru makan separuh. So, makan la dengan gelojoh & biarkan van tu tunggu kitorang. Hewheww~ ;p



Ni van yang bawak kitorang ke pantai.
(pakej yang dibeli tu memang dah termasuk transfer dari & ke hotel). 


Setiap orang diberikan sticker, tampal kat baju. 
Tapi sekejap jer lekat. Bila dah mandi manda, hilang la sticker ni. 


Pose dulu sementara tunggu semua orang sampai. ;) 


Cuaca sangat baik pagi tu. Tak hujan. Kalau pagi2 lagi dah hujan, confirm trip island hopping tu cancel & diorang akan tukar dengan jungle tour.



Dah nak naik bot. 
Excitednya aku masa ni. ;p
Oh yer, nak naik bot ni bukan suka2 boleh pilih nak naik bot yang mana. 
Tapi diorang akan tetapkan & panggil kitorang based on nama hotel/resort kitorang.


 Lalu kat Chicken Island.


 First stop. 
Bamboo Island.


Masa dekat2 nak sampai Bamboo Island ni, aku dah excited dah. Sebab dah nampak air yang kehijau2an tu. Subhanallah...rasa macam tak percaya aku dah sampai ke sini. :)




 Surrounding.



 Comel jer Bamboo Bar ni.






Kat sini kalo nak snorkeling, kena pegi tempat dalam sikit. Baru nampak ikan & batu karang. Errr...aku? Berenang kat air dalam? Memang harapan la. Hahahh~ 

Aku bergantung kat Encik Suami jerla. Pegang erat2, sambil Encik Suami berenang. Kalo tak, memang harapan lah nak ber-snokelling bagai. ;D




Gambar ni kitorang mintak sorang tourist kelantan ambikkan.


Oh, tau tak ada sekumpulan ppuan ni (3orang), asyik terserempak ngan diorang jer. Naik flight yang sama dari LCCT, jumpa kat Krabi Night Market lagi, pegi island hopping jumpa diorang kat hampir semua tempat, hari ke-3 pegi jungle tour pun jumpa jgak kat hampir semua tempat, masa jalan2 time malam kat pantai Ao Nang pun jumpa jugak. Hari ke-4 kitorang balik, tak nampak pulak diorang naik flight tu. Maybe diorang stay lagi lama. Arghh..syoknyer.

Sempat berborak ngan salah sorang ppuan tu. Orang kelantan rupanya. So, aku pun ber-kecek kelate la ngan dia. Katanya baru lepas habis belajar. Wahwahh...syok la. Aku dulu lepas habis belajar, terus start  buat chambering. Tak mampu nyer nak ber-vacation bagai. -.-





Lebih kurang 45 minit kot kat sini. Ke 30 minit ntah. Pastu bertolak ke destinasi seterusnya.


Masa dah nak bertolak tu, dah nampak awan mendung berarak nun di destinasi kami yang seterusnya. *ceh. 


Tourist guide kitorang cakap, kitorang bernasib baik sebab masa nak bertolak tadi cuaca ok, tak hujan. Kalau pagi2 dah hujan, tak merasa la kitorang nak ber-island hopping harini. Pastu boleh pulak dia buat lawak, tak boleh pegi ke destinasi seterusnya sebab sebelah sana dah hujan.

Aku dah nak meroyan dah. Dalam hati : jangan lah kau cancelkan tour ni. kita dah sampai separuh jalan dah. aku nak jugak ber-island hopping! jauh ni aku datang! *over betol.

Hahaa..kalau dah separuh jalan baru hujan, memang diorang proceed jer. Melainkan kalau cuaca teruk sangat.


Cukup excited tak muka aku? ;p


Baru jer bertolak, hujan turun dengan lebatnya ok. So, kami meredah lautan berombak la jawabnye. Seram jugak. Sebab kalau sekali kena ombak, memang terhentak & rasa macam melambung sket. Tapi still fikir positif. Ombak tu pun sebenarnye effect speed boat lain yang lalu bertentangan bot kitorang

Nasib baik kitorang naik speed boat. Kalau naik long tail boat? Ngan laut berombak camtu? Hmmphhh~ memang muntah hijau la gamaknyer.

Pastu memang kesejukan la. Habis basah. Eh, memang dah basah dari tadi sebab mandi laut, kan. Cuma beg2 kitorang kena letak bawah seat, supaya tak basah. Masa ni la baru rasa menyesal sebab tak beli beg kalis air untuk letak passport, kamera, handphone, etc. -.-

Next stop, Viking Cave. Banyak sarang burung jer dalam ni. & ada orang duduk situ untuk jaga sarang burung tu. Masa ni hujan dah tak lebat sangat.


Viking Cave.


Next, lalu kat Pileh Bay ngan Loh Samah Bay. Tapi tak stop pun. Ramai orang snorkeling kat situ. Terliur jugak nak snorkeling, tapi tempat tu bukan persinggahan kami. So, sabor jerlah.



Pileh Bay. 
Subhanallah. Blue greenish water.






Loh Samah Bay. 


Next, Maya Bay. Tempat yang aku tunggu2 dari tadi. Sebab dah banyak dengar cerita yang Maya Bay ni sangat cantik. Tempat penggambaran filem The Beach lakonan Leonardo De Caprio, itu yang tourist guide kami cerita. Aku memang dah tau dah. ;)


Maya Bay. 
Dari jauh dah nampak manusia yang teramat ramai.


Masa mula2 jejak kaki kat pantai ni, masyaAllah....lembutnya pasir kat sini. Tak macam pantai kat Bamboo Island atau pantai2 lain yang aku pernah pegi. Sukaaaaa~  *ok, jakun jap. ;p


Ni mintak tolong tourist Jepun snap-kan. hihii~ 
Masih hujan + angin yang kuat. 
Tu yang aku kena pegang topi yang hampir nak terbang tu. ;D


Masa ni masih hujan tau. Rintik2 yang agak lebat juga. *faham ke tak? Tawakal jer ambik gambar dalam hujan. Pastu cepat2 lap ngan tuala. Kalau ada cover untuk kamera kan bagus. Cover kalis air. -.-


Jalan ke toilet.


Balik dari toilet, orang dah tak ramai. 
So, boleh bergambar dengan senang hati. ;p


dan terus mencelupkan diri. 
Macam biasa, aku bergantung harap pada Encik Suami untuk berenang ke tempat yang agak dalam. ;p


Tak puas rasanya nak mandi manda kat Maya Bay ni, dah nak kena gerak ke tempat lain pulak. -.-

Next, lalu kat Monkey Bay. Memang banyak monkey kat situ. Seram jugak kalo tiba2 monkey tu melompat masuk dalam bot. Tapi monkey tu cool jer. Kehkehh~



Monkey Bay.



Next stop? Phi Phi Don. Tunggu next entry yer. Tak larat nak resize gambar, letak watermark, upload semua.

Till then, thanks for reading. ;)


.

3 comments:

Adriana said...

wah...bestnya..excited tgk pic krabi ni semua...

niea said...

salam.. nini amik pakej ni dengan travel agent ape ehh ? TQ

Nini Mohd said...

@niea
w'salam.
sy beli pakej ni ngan ejen kat Pantai Ao Nang tu jer.
cari kat kedai2 kat kawasan hotel Ananta Burin Resort, Buri Tara Resort, Red Ginger Chic Resort.
kat kawasan tu banyak ejen yg jual pakej.
blh tawar menawar lg.
refer kat entri sy yg ni :-

http://ninimohd.blogspot.com/2012/10/honeymoon-krabi-day-1-part-2-krabi.html