Friday, February 6, 2009

Dark Circle

Aku rase dark circle kat mata aku ni makin teruk. Dulu time sekolah, takde la camni. Sejak masuk ukm ni jer jadi bertambah teruk. Mungkin sebab mata penat sangat & tak cukup tido (memang selalu tak cukup tido). Tau la students life camane,kan? Nak2 kalo time exam. Pernah tak tido langsung. 3 minggu exam, 3 minggu lah menderita. Eh silap. Beberapa minggu sebelum exam lagi dah sengsara. Terutamanya dalam seminggu nak exam. Hah, memang gile lah time tuh. Tak cukup tido sampai kepala pening2, & rasa macam nak muntah.

And satu lagi, mungkin jgak sebab selalu mengadap monitor komputer. Tu yang buat mata jadi letih.


gambar ni aku ambik dari Myspace. dated:21st Jan'09.
dalam gambar tak nampak sangat. tapi sebenarnye lagi teruk dari ni. xP



Ape itu “dark circle”?

Menurut Wikipedia;

Dark circles or Eye circles are dark blemishes around the eyes. Also known as "bags under the eyes" and "raccoon attack", there are many etiologies to cause this symptom, such as lack of sleep, heredity, and bruising.”

Aritu ade membe aku tanye,aku letih ke? Tak cukup tido ke? Sebab dier tengok muka aku ni cam penat sangat. Aku cakap yer kot. Beberapa bulan sebelum ni, pakwe aku ade cakap gak. Kesan hitam bawah mata aku nih obvious sangat. Aku cakap, nak buat camane. Selalu tak cukup tido, selalu penat, tak cukup rehat. Pastu mula la dier bagi “ceramah”, & cakap kalo yer pun busy, banyak keje, rehat kene cukup. Aku dengar nak tak nak jer. Aku tau semua tu & bukan aku taknak rehat or banyakkan rehat. Tapi dah tak dapat nak elak, memang macam ni la “kehidupan”.

Macam mane ek nak hilangkan dark circle? Macam-macam petua orang cakap. Salah satu yang aku tau, guna tea bag, atau uncang teh yang dah digunakan. Aku ade gak try. Memang rase segar sket mata aku nih. Tapi takkan la guna sekali jer terus hilang,kn. Tau la kalo guna kaedah tradisional nih. Bukannya boleh tengok hasil dier dalam dua,tiga hari jer. Lagipun boleh ker kesan yg dah bertahun-tahun melekat nih hilang dalam dua,tiga hari? Aku rase sebulan pun tak mungkin.

Aritu aku tengok tv, ade iklan Garnier Brightening Eye Roll-On, untuk hilangkan kesan hitam bawah mata, or kesan keletihan di sekitar area mata. Hah, tak tau lah berkesan ke tak. Tak pernah cuba. Kalo ade sape2 yang pernah cuba,kongsi la sket pengalaman ngan aku. Or ade sape2 yang tau petua2 nak hilangkan dark circle nih. Kan bagus berkongsi ilmu. ngee~~



Tapi walau ape pun,aku rase mencegah lebih baek dari mengubati. Tul tak? Aku nih,dah takde peluang nak mencegah. Dah memang jadi, nak cegah ape. So sekarang, aku ambil pendekatan merawat lah. Or dalam erti kata laen, mengurangkan ape yang dah teruk.

Aku sekarang nak banyakkan rehat & banyakkan tido. Dan yang paling aku rase macam tak dapat nak lakukan – kurangkan online, sama ada Myspace atau Friendster (lebih2 lagi Myspace). Aku berazam untuk banyakkan tido, sekurang2nya LAPAN jam sehari. Hahaa~ best, kan?? Kalo dapat tido lagi lama, lagi best. Hujung minggu adalah masa untuk rehat, & aku perlukan banyak (lebih) masa untuk diri sendiri.

Sekarang ni ok lah, boleh jgak laksanakan ape yang aku azamkan tuh. Coz sekarang tak brape banyak keje. Tunggu la dua, tiga minggu lagi. Mesti dah tak boleh buat dah & mata akan kembali penat + letih. Bukan mata jer, tapi satu badan nih rase penat. Nasib~~ xP

.

No comments: