Thursday, March 31, 2011

laptop diserang virus. kau ingat laman web lucah je ade malware?

Assalamualaikum~ 

Nak cerita (yang agak panjang berjela-jela) pasal laptop aku yang terpaksa di-format untuk kali ke-empat (kot) setelah diserang oleh malware.

Semalam lepas join segmen DECO DECO BENG BENG BOONG Encik Ben Ashaari, niat di hati nak blog-jogging. Sambil jalan2 kat blog orang, try la google pasal berita pengharaman tarian poco-poco. Ada banyak yang aku baca. Tapi nak try jugak bukak laman web Mufti Perak. Mesti kat situ ada berita, kan. 

Laman web tu : http://mufti.perak.gov.my

Aku try bukak laman web tu, tak boleh pulak. Bila aku enter address tu, dia boleh masuk website lain plak. Tak tau lah website ape. Aku try lagi, tak dapat juga. Pastu tetiba jer laptop aku jadik hang. Then ada warning critical error on hard drive. Lama jugak la hang camtu. Aku dah agak dah, mesti ada virus ni. Pastu keluar malware warning. Haahhhhh~~ 

Pastu laptop aku tu terus ter-re-start. Bila laptop ni dah on balik, laptop ni jadik kosong. Kat desktop takde apae2, just ada My Computer, My Document ngan Recycle Bin kot. Aku bukak My Document, KOSONGGGG....!!!! Semua dokumen aku, gambar2, semua takde! Waaaaaaaaaaa~~ nanges! Memang sah kena virus. Giler kentang punyer dahsyat lah virus tu. Sampai berjaya mengosong dan "melicinkan" laptop aku. Terus aku down. Takde mood dah nak online. Terus tutup laptop dan terus tido~
Nasib baik kebanyakan dokumen aku simpan kat external hard drive pink aku tu. Takde la frust sangat. Kalo tak, lagi giler lah aku meroyan kalo hilang semua dokumen ngan fail2 aku. Tapi kat My Document pun banyak gak. Semua dah hilang. Sedih jugak la. Wuwuwuwwuuuwuuuuuu~~  T_T

Seriously, rasa dah malas nak google apa2 lagi. Dah serik kot. *eleh kau, serik kejap jer kan. ;D

Haaa...jangan ingat laman web lucah jer ada malware. Banyak laman web yang kita ingat macam selamat, tapi sebenarnye lagi bahaya dan  bawak ancaman kat komputer atau PC kita. Tapi tak tau la dari laman web mana punca malware tu. Masa tengah bukak laman web Mufti Perak tu, ada jugak aku bukak laman web lain. Tapi dah agak lama bukak. takde apa2. Bila bukak jer laman web Mufti Perak tu, terus jadik hang dan keluar warning. Hmmm~~

Malware tu ape?

Malware, short for malicious software, (sometimes referred to as pestware) is a software designed to harm or secretly access a computer system without the owner's informed consent. The expression is a general term used by computer professionals to mean a variety of forms of hostile, intrusive, or annoying software or program code.



Klik KAT SINI


Susah aku nak hidup tanpa laptop, dan tanpa internet. Masa tu aku ytak fikir nak repair ape dah. Terus fikir nak format jer. Sebab format jer yang boleh hilangkan semua benda yang ada kat laptop tu. Ni berdasarkan pengalaman yang dah beberapa kali laptop rosak.

So, ape lagi, pagi tadi terus bawak laptop pegi keje. Tengahari tadi pegi hantar untuk format kat Danga City Mall. Sebab kat situ jer yang aku tau dekat ngan tempat keje aku. Petang tadi dah siap. Fuhh~ lega sangat2. Dah tak sanggup dah hidup lama2 tanpa laptop macam dulu. Giler terseksa. Nak buat keje pun susah.

Tapi kat Danga City Mall tu mahal la pulak format laptop. Dulu aku format kat area rumah aku ni RM60 - RM65 jer. Kat Danga City Mall tu RM70 plak. Nak cepat punyer pasal, redah jer lah. Tapi takpe, memang aku puas hati. Walaupun orang tu buat keje slow jer, tapi program yang dia install ni pun takde yang mengarut2. Installer pun bukan yang bahasa cina macam yang aku pegi format sebelum nih.


Terbang lagi duit aku.
Picture from www.clipartof.com


Harap2 lepasni takde la laptop aku ni kena macam ni lagi. Wuwuwuwuuuuu~~ T_T



.

No comments: